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Abstract

Objectives:Up to 20% of total knee arthroplasty (TKA) patients remain dissatisfied, with chronic pain as the most frequently named cause. A pilot study was conducted to assess the progress of peri-operative pain intensity after TKA and the parallel development of different psychological factors and coping strategies, as well as correlations indicating potential interrelationships.

Design and Methods:Prior to TKA surgery, individual psychological experience and pain history, and the presence of chronic pain not concerning the knee (e.g. migraine, back pain) were inquired. Also, progressive changes of pain (11-point numeric rating scale; NRS), psychological impairment ( “questionnaire to record pain processing and pain impairment”, German acronym: FESV BE), and pain coping strategies (“questionnaire to record pain processing and coping repertoire”, German acronym: FESV BW) were assessed from 5 days before to 31 days after TKA. After distinguishing participants with pain improvement (group 1) from those without improvement or even aggravation (group 2) a possible contribution of dysfunctional coping strategies to the lack of pain improvement was addressed by comparing the results of the German versions of the “Toronto Alexithymia Scale” (TAS) and “screening for somatoform disorders”(SOMS) questionnaires in group 2 to standard values.

Observations and Results:Pain intensity in group 1 decreased from significantly higher pre-operative and early post-operative levels to significantly lower long-term post-operative values, whereas group 2 did not show significant changes. Concurrently, the psychological impairment parameter anxiety (AN) significantly decreased and the pain coping parameter relaxation (RE) significantly increased in group 1, but not in group 2. Whereas pre-operative pain was positively and significantly correlated with AN throughout time in group 2, it was negatively correlated with RE at day 36 in group 1. Concerning TAS and SOMS, considerable percentages of the participants in group 2 (37.5% and 68.75%, respectively) showed values ">" 50 % of those in normal controls.

Conclusions:Parallel (or anti-parallel) and partially correlated developments of pain improvement and parameters of psychological impairment or coping strategies after TKA suggest a pre-operative screening with tools like the FESV BE and BW or TAS and SOMS questionnaires in order to classify individuals for peri-operative psychological training.

Alternate abstract:

Hintergrund und Ziele Ein häufiges Problem der totalen Endoprothesen Operation des Kniegelenkes ist die Tatsache, dass ca. 20 % der Patienten unzufrieden mit dem Operationsergebnis sind, wobei chronische Schmerzen der am häufigsten genannte Grund für die Unzufriedenheit sind. Um ein besseres Verständnis für die psychologischen Faktoren, die das Ergebnis einer TEP Operation beeinflussen, zu bekommen und um die Fragebögen FESV, SOMS und TAS 26 als Screening Werkzeuge zur Identifikation von Risikopatienten zu erproben, wurde diese prospektive Pilotstudie mit 52 Patienten durchgeführt. Methoden (Patienten, Material und Untersuchungsmethoden) An der Studie nahmen nach Ausschluss von 5 Patienten 52 Patienten teil, bei denen auf Grund von chronischer Kniegelenksarthrose eine TEP Operation durchgeführt wurde. Das Durchschnittsalter der Probanden betrug 67,2 Jahre. Nach Analyse des Verlaufs der Schmerzintensität mit Hilfe einer numerischen Ratingskala für 36 Tage nach der Operation wurden die Probanden in drei Gruppen eingeteilt: Abnahme der Schmerzintensität, Zunahme der Schmerzintensität und konstante Schmerzintensität. Daraufhin wurden die drei Gruppen bezüglich ihrer psychischen Beeinträchtigung, ihren Bewältigungsstrategien, somatoformen Störungen und Alexithymie verglichen. Hierfür wurden die Werte aus dem Fragenbogen zur Erfassung der Schmerzverarbeitung (FESV), dem Screening für somatoforme Störungen(SOMS) und der Toronto-Alexithymie-Skala (TAS26) herangezogen. Ergebnisse und Beobachtungen Es stellte sich heraus, dass psychologische Faktoren wie Depression, Angst oder Wut entscheidenderen Einfluss auf das Resultat der Operation haben als Bewältigungsstrategien. Sehr geringe Messwerte von psychologischer Beeinträchtigung, Alexithymie und somatoforme Störungen korrelieren am stärksten mit schlechteren Behandlungsergebnissen. Praktische Schlussfolgerungen Die Ergebnisse der Studie sprechen für ein präoperatives Screening auf psychologische Beeinträchtigung, schwache Bewältigungsstrategien, somatoforme Störungen und Alexithymie. Dieses Screening kann unter Zuhilfenahme von Fragebögen wie dem FESV, SOMS und TAS 26 durchgeführt werden.

Details

Title
Prospective Pilot Study to Identify Psychological Factors Influencing Peri-Operative Pain in Total Knee Arthroplasty (TKA)
Author
Schuster, Verena
Publication year
2021
Publisher
ProQuest Dissertations & Theses
ISBN
9798383062838
Source type
Dissertation or Thesis
Language of publication
German
ProQuest document ID
3073252432
Copyright
Database copyright ProQuest LLC; ProQuest does not claim copyright in the individual underlying works; This work is published under http://www.gesetze-im-internet.de/urhg/index.html (the “License”). Notwithstanding the ProQuest Terms and Conditions, you may use this content in accordance with the terms of the License.