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Abstract

1.1 Background Myocarditis is the most common cause of sudden cardiac death in the young from 1 to 18 years and a major cause of morbidity and mortality in the pediatric population. Vigorous exercise after myocarditis carries a risk of sudden cardiac death. This is a consequence of the myocardial involvement during a viral infection being higher during intensive exertion. There are no major studies on exercise and myocarditis. European and American recommendations for return to sports have so far been mainly based on cohort and case studies, animal models or expert opinions. In this work, the connection between physical activity and the occurrence of myocarditis as well as the adherence to recommendations, i.e. patient compliance, is being evaluated.

1.2 Methods Basis of the present study is the MYKKE-registry (National Registry of the German Pediatric Cardiology Society). Every patient of the registry who fulfilled the including criteria of myocarditis (elevated troponin level and/or ECG abnormalities) received a questionnaire regarding sporting activity, recommendations and compliance for the time before, around the onset and after the myocarditis. The MYKKE-registry provided anamnestic, MRI, echocardiography, biopsy and laboratory records from every patient included in the study.

1.3 Results 58 patients could be enrolled in the survey between June 2020 and June 2021. The average age was 14.6 years, 38 patients were male and 20 female. Before the onset of myocarditis most of them participated in school or kindergarten sports, 36% in competitive sports. No difference of heart function between the physically active and inactive young people could be found. The recommendations for resuming physical activity varied widely and less than half of them followed the current guidelines. Only few patients received the recommended check-ups before returning to exercise. The compliance to the given recommendations was high.

1.4 Conclusion Physical exertion and resumption of sport within 3 to 6 months after myocarditis did not lead to significant negative effects on the health of the subjects in this study nor were there complications or relapses. Physical activity did not lead to a more severe form of the disease.

The actual recommendations given by health-care providers differed greatly from the current recommendations. As stated in the ESC Guidelines 2020,the aim is to be able to expand the strict, restrictive, often fearful sports bans with more suitable, more generous recommendations after an examination of the fitness for sports. However, in most cases the examination of the fitness for sports was incomplete, thus increasing the risk of missing malignant arrhythmias. Both, return to sports as well as the minimum requirements of examinations, must be followed more closely in order to guide patients towards a healthy future after myocarditis.

Alternate abstract:

2.1 Hintergrund und Ziele Myokarditis ist die häufigste Ursache für den plötzlichen Herztod bei jungen Menschen zwischen 1 und 18 Jahren und eine der Hauptursachen für Morbidität und Mortalität bei Kindern und Jugendlichen. Intensives Training nach einer Myokarditis birgt das Risiko eines plötzlichen Herztodes. Die Myokardschädigung während einer Virusinfektion ist bei intensiver Anstrengung wahrscheinlicher. Es gibt keine größeren Studien zu Bewegung und Myokarditis. Europäische und amerikanische Empfehlungen zur Wiedereingliederung in den Sport nach Myokarditis basieren bislang hauptsächlich auf Kohorten- und Fallstudien, Tiermodellen oder Expertenmeinungen. In dieser Arbeit werden der Zusammenhang zwischen körperlicher Aktivität und Auftreten einer Myokarditis sowie die Einhaltung von Empfehlungen, d. h. die Patientencompliance, evaluiert.

2.2 Patienten und Methoden Grundlage der vorliegenden Studie ist das MYKKE-Register (Nationales Register der Deutschen Gesellschaft für Kinderkardiologie). Jeder Patient des Registers, der die Einschlusskriterien einer Myokarditis (erhöhter Troponinspiegel und/oder EKG-Auffälligkeiten) erfüllte, erhielt einen Fragebogen zu sportlicher Aktivität, Empfehlungen und Compliance für die Zeit vor, um den Beginn und nach der Myokarditis. Das MYKKE-Register lieferte Anamnese-, Cardio-MRT-, Echokardiographie-, Biopsie- und Laboraufzeichnungen von jedem in die Studie eingeschlossenen Patienten.

2.3 Ergebnisse 58 Patienten konnten zwischen Juni 2020 und Juni 2021 in die Befragung aufgenommen werden. Das Durchschnittsalter betrug 14,6 Jahre, 38 Patienten waren männlich und 20 weiblich. Vor Beginn der Myokarditis hatten die meisten von ihnen Schul- oder Kindergartensport betrieben, 36% Leistungssport. Es konnte kein Unterschied in der Herzfunktion zwischen den körperlich aktiven und inaktiven Jugendlichen festgestellt werden. Die ärztlichen Empfehlungen zur Wiederaufnahme der körperlichen Aktivität waren sehr unterschiedlich und weniger als die Hälfte folgte den aktuellen Leitlinien. Nur wenige Patienten erhielten die empfohlenen Kontrolluntersuchungen, bevor sie wieder Sport trieben. Die Einhaltung der gegebenen Empfehlungen durch die Patienten war hoch.

2.4 Schlussfolgerung Körperliche Anstrengung und eine Wiederaufnahme von Sport innerhalb von 3 bis 6 Monaten nach Myokarditis führten in dieser Studie weder zu signifikanten negativen Auswirkungen auf die Gesundheit der Probanden, noch traten Komplikationen oder Rückfälle auf. Körperliche Aktivität führte nicht zu einer schwereren Form der Krankheit.

Die tatsächlichen Empfehlungen der Ärzte wichen stark von den aktuellen Empfehlungen ab. Ziel ist es, wie in den ESC-Leitlinien 2020festgehalten, die strengen, restriktiven, oft beängstigenden Sportverbote nach einer Prüfung der Sporttauglichkeit um geeignetere, großzügigere Empfehlungen erweitern zu können. Allerdings war die Untersuchung der Sporttauglichkeit in den meisten Fällen unvollständig, was das Risiko erhöht, maligne Herzrhythmusstörungen zu übersehen. Sowohl die Empfehlungen zur Wiederaufnahme des Sports als auch die Mindestanforderungen an Untersuchungen müssen genauer befolgt werden, um Patienten nach einer Myokarditis in eine gesunde Zukunft zu führen.

Details

Title
Die Bedeutung von Sportlicher Betätigung nach einer Myokarditis-Erkrankung im Kindes- und Jugendalter - MYKKE-Sport
Author
Holler, Sophia Valentina
Publication year
2022
Publisher
ProQuest Dissertations & Theses
ISBN
9798383065068
Source type
Dissertation or Thesis
Language of publication
German
ProQuest document ID
3073248177
Copyright
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